تاریخچه شاهین شهر

تاریخچه شاهین شهر

شاهین شهر

آگهی رایگان تبلیغات رایگان در آگهیش دات کام(مقاله ها و اخبار آگهیش دات کام)

شاهین شهر همسایه شمالی شهر اصفهان و به عنوان شهری نتازه تاسیس در نزدیکی اصفهان  می‌باشد که در شهرستان برخوار و شاهین شهر و میمه قرار دارد. این شهر در دوره طاغوت محل سکونت خانواده ارتش آمریکا و ارتش ایران بوده‌است. دلیل این محل سکونت ؛ ساخت هسا و فعالیت شرکت هلیکوپتر سازی بوده‌است. این شهر در سال‌های بسیار دور قبل از کاربری مسکونی به مزرعه امیرآباد شهرت داشته و دارای کاربری کشاورزی بوده و یکی از مزارع تحت مالکیت آقا محمد خان برومند، از خوانین منطقه تاریخی گز بُرخوار بوده‌است. شاهین شهر را می‌توان اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران نامید که در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان و حد فاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده‌است. به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بود، شاهین شهر نامیده شد.

با جدایی بخش‌های برخوار و میمه از   اصفهان و شکل‌گیری شهرستان جدید برخوار و میمه در سال ۱۳۶۸ شاهین شهر به لحاظ موقعیت، جمعیت و اهمیت ویژه‌ای که دارا بود به عنوان مرکز شهرستان انتخاب شد و در دی ماه ۱۳۸۶ نیز پس از جدایی بخش برخوار به عنوان مرکز شهرستان شاهین‌شهر و برخوار و میمه انتخاب گردید.

شاهین شهر آب و هوای خشکی دارد. هوای شاهین شهر با وجود قرار گرفتن در مجاورت نیروگاه شهید منتظری، پالایشگاه و پتروشیمی و… آلودگی نه چندان زیادی دارد. ارتفاع از سطح دریای شاهین شهر ۱۵۹۵ متر می‌باشد. شاهین شهردارای سالن‌های ورزشی متعددویک باب زورخانه به فرم قدیمی دارد سالن‌های ورزشی ازجمله الزهرا وتختی واقع درخیابان مخابرات یک ورزشگاه درخیابان اقبال لاهوری ورزشگاه پوریای ولی واقع درخانه گارگر سالن ورزشی بانک استان علاوه بران‌ها شهر. دارای سالن‌های متعددپرورش اندام می‌باشد. شاهین شهردارای چندفرهنگ سرامی‌باشدکه درنقاط مختلف شهربوسیله شهرداری ساخته شده‌است. وچندباب کتابخانه که بزرگترین ان درنگارستان شهرداری واقع درضلع جنوب شرقی میدان فاطمیه قراردارد این شهر دارای دوباب سینما است ومحلی هم به عنوان پیست موتوسواری برای تفریح علاقمندان به موتورسواری یکی ازمواردبسیارجالب شهرسازی شاهین شهراستقرار حرفه‌های سخت وپرسروصدا به صورت تمرکزی درضلع غربی شهراست. درواقع شمادرهیچ کجای شهربه جزمحله صنعتی مشاغلی همچون اهنگری مکانیکی وحرفه وابسته به اتومبیل ونجاری یافت نخواهید کرد مساجد متعددی هم درشهر برای برگزاری مراسمات مذهبی وجود دارد .

این خبر پیشنهادی را هم ببینید!  خدمات چاپ و تبلیغات تکسوار

صنعت

با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نیز هواپیماسازی ایران (هسا)، پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی اصفهان، نیروگاه شهید منتظری، گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب و اسنوا وگیتی پسند و شهرک صنعتی مورچه خورت و شیر پگاه و پتوی گلبافت و … شهرک صنعتی محمودآباد و ده‌ها مجتمع صنعتی بزرگ دیگر در مجاورت این شهر هستند، شاهین‌شهر از قطب‌های صنعتی و فنی استان اصفهان به‌شمار می‌آید.
مردم

سالهای سخت جنگ تحمیلی و گرما و آب و هوای بد خوزستان باعث مهاجرت مردم آن استان به استانهای اطراف شد. امروز درصد زیادی از جمعیت شاهین شهر از لر بختیاری‌ تقریبا بیش از ۷۰ درصد از مردم شاهین شهر از لرها است. و آبادانی‌های مهاجر تشکیل شده است که در کنار شهروندان بومی این منطقه و مهاجران ترک، قشقایی، گیلانی ،افغانستانی، ارامنه وشهروندانی از شمال و جنوب ایران و چهارمحال و بختیاری و سایر نقاط کشور در کنار هم زندگی می‌کنند و این تنوع قومیتی بصورت مدام در حال رشد کردن می‌باشد
دانشگاه‌ها

در شاهین شهر ۶ دانشگاه در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند :

دانشگاه فنی و حرفه‌ای – آموزشکده فنی شاهین شهر
دانشگاه صنعتی مالک اشتر دانشگاه مهندسی وزارت دفاع
دانشکده پدافند هوایی ارتش
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر
دانشگاه پیام نور واحد شاهین شهر
مؤسسه آموزش عالی بنیان (غیرانتفاعی)
مؤسسه آموزش عالی عقیق (غیرانتفاعی)
مرکز آموزش علمی کاربردی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مؤسسه آموزش عالی آزاد کیان افق دانش

مترو شاهین شهر
طول مسیر قطار شهری اصفهان به شاهین شهر ۲۰ کیلومتر است که ۱۳.۷ کیلومتر آن در محدوده شهرستان شاهین شهر قرار دارد

مابقی آن در محدوده شهرستان اصفهان است. شاهین شهر با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد که با اتصال مترو زمان حمل نقل از اصفهان به شاهین شهر به چهار دقیقه کاهش میابد.
ایجاد خط مترو از شاهین شهر به اصفهان و پيوستن اين خط به مترو اصفهان از جمله برنامه هاي مهم سيستم حمل و نقل استان اصفهان است که از سال ۱۳۹۳ تاکنون به علت مسائلي مالی

مانند مشكلات آزادسازي محقق نشد و هرساله کلنگ زنی متروی شاهین شهر به تعویق می افتد.

اگهی شاهین شهر /

آگهی رایگان تبلیغات رایگان در آگهیش دات کام(مقاله ها و اخبار آگهیش دات کام)

۱۴ آذر ۱۳۹۸ / توسط / در

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.