ارگ تاریخی مورچه خورت

ارگ تاریخی مورچه خورت

ارگ تاریخی مورچه خورت

ارگ تاریخی مورچه خورت دومین ارگ بزگ کشور و مسکونی کشور پس از ارگ بم است

ارگ تاریخی مورچه خورت به صورت یک قلعه خشتی بزرگ با برج و باروهای بلند فضایی در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال اصفهان و در قلب روستای مورچه خورت قرار دارد که حدود ۳۰ هزار مترمربع وسعت این قلعه است. این قلعه ۲ دروازه و ۸ برج تدافعی دارد که در بخش فوقانی دیوارها، روزنه‌ها و تیرکش‌هایی ایجاد شده‌است.

تاریخچه

به اعتقاد برخی کارشناسان، قدمت این قلعه و منطقه تاریخی به قرن ۹ هجری قمری می‌رسد و عده ای نیز قدمت آن را قبل از دوران صفویه می‌دانند، ولی تاریخ دقیق در دست نیست برای این بنا که  یک قلعه که از آثار دوره اسلامی است،   این ارگ تاریخی شاهد پیروزی نادرشاه افشار بر اشرف افغان در سال ۱۱۴۲ هجری قمری بوده که در نهایت منجر به فرار افغان‌ها از اصفهان شد
معماری

چیدمان فضاهای خدماتی ارگ تاریخی مورچه خورت در نوع خود بسیار جالب توجه است. بازار اصلی با مغازه‌هایی که از رونق گذشته آن حکایت می‌کنند، در کنار حمام‌های زنانه و مردانه قرار گرفته که در عین سادگی حکایت از پاکیزگی در نزد مردمان آن روزگار دارند. هرگوشه‌ی این مجموعه یک معماری منحصر به فرد دارد.

از دیدگاه آماری ارگ تاریخی مورچه خورت در سال ۱۳۵۳ تعداد ۲۵ خانوار در این قلعه زندگی می‌کردند و اکنون نیز ساکنین محدودی دارد که در خانه‌های متروکه زندگی می‌کنند.

مرمت

پروژه مرمت و بازسازی ارگ تاریخی مورچه خورت در سال ۱۳۸۶ شرکت تعاونی گردشگری روستای مورچه خورت با سهامدارانی از جمله بنیاد مسکن، شرکت توسعه گردشگری، شرکت عمران ومسکن‌سازان منطقه مرکزی شروع به کار کرد که هنوز به سرانجام نرسیده‌است. همچنین گزارش شده‌است که از بهمن ماه ۱۳۹۵ استحکام‌بخشی و مرمت برج‌ها و دیوارهای بیرونی قلعه، که بر اثر مرور زمان و فرسایش و آب‌شستگی آسیب دیده‌اند، شروع شده‌است.

این خبر پیشنهادی را هم ببینید!  دانستنی های جالب

 

۰۳ آذر ۱۳۹۸ / توسط / در

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.