اهمیت کریدور لاچین | آرتساخ و قره باغ

اهمیت کریدور لاچین | آرتساخ و قره باغ

توافق ارمنستان با روسیه و جمهوری آذربایجان برای اتمام جنگ قره‌باغ و کریدور لاچین

هر چند گویا این منازعه با پیروزی نسبی آذربایجان به اتمام رسیده است ولی بهتر است در مورد کریدور لاچین هم اطلاعاتیی داشته باشید/

ابتدا شرح قرارداد مصالحه :

 

شرح توافق آتش‌بس بین دو کشور

 

البته طبق مفاد این آتش‌بس مقرر شد هر دو طرف موقعیت‌های سرزمینی فعلی خودشان را به شکلی که در حال حاضر هست، حفظ کنند؛ این به معنی آن است که دستاوردهای نظامی به دست‌‌امده برای جمهوری آذربایجان از زمان آغاز درگیری‌ها حفظ خواهند شد و منطقه سوشی در اختیار آذربایجان خواهد ماند و یک امتیاز بزرگ می باشد.

متن کامل بیانیه مشترک روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به شرح زیر است:
-ما روسای جمهوری آذربایجان، نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان و رئیس‌جمور فدراسیون روسیه موارد ذیل را اعلام می‌کنیم:

۱- آتش‌بس کامل و توقف کامل عملیات‌های نظامی در مناطق درگیری در قره‌باغ کوهستانی از ساعت ۰۰:۰۰، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ به وقت مسکو اعلام خواهد شد. جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان که از این به بعد به عنوان «طرف‌ها» مورد اشاره قرار خواهند گرفت مواضع سرزمینی خودشان را حفظ خواهند کرد.

۲- منطقه آغ‌دام و اراضی جمهوری آذربایجان در منطقه قازاخ که تحت سیطره جمهوری ارمنستان بود، از تاریخ ۲۰ نوامبر به آذربایجان واگذار خواهد شد.

۳- گروهی از نیروهای صلح‌بان فدراسیون روسیه شامل ۱۹۶۰ پرسنل نظامی، ۹۰ نفربر زره‌پوش، ۳۸۰ خودرو و تجهیزات ویژه در طول منطقه تماس قره‌باغ کوهستانی و در طول کریدور لاچین مستقر خواهند شد.

۴- استقرار نیروهای صلح‌بان فدراسیون روسیه، به موازات عقب‌نشینی نیروهای مسلح ارمنستان صورت خواهد گرفت. مدت زمان استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه ۵ سال خواهد بود و این مدت به طور خودکار برای ۵ سال بعد تمدید خواهد شد، مگر آنکه هر کدام از طرفین ۶ماه قبل از انقضای این دوره، قصد خود را برای انقضای این بند اعلام کند.

۵-  به منظور افزایش اثربخشی فرایندهای کنترلی بر روی اجرای توافقات توسط طرف‌های درگیری، یک مرکز آشتی برای نظارت بر آتش‌‌بس تشکیل خواهد شد.

۶- جمهوری ارمنستان منطقه کلبجار را تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ و منطقه لاچین را تا ۱ دسامبر ۲۰۲۰ تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض ۵ کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت. این اتصال قره‌باغ به ارمنستان را تضمین می‌کند. این مسئله بر وضعیت شهر شوشا هم موثر نخواهد بود. طبق این توافق، طی سه سال آینده، برنامه‌ای برای احداث یک مسیر جدید حمل و نقل در طول کریدور لاچین مشخص خواهد  شد. این مسیر، ارتباط بین  استپاناکرت و ارمنستان را میسر خواهد کرد. جمهوری آذربایجان، ایمنی تردد شهروندان، خودروها و کالاها در طول کریدور لاچین در هر دو جهت را تضمین می‌کند.

۷- آوارگان و پناهندگان داخلی باید تحت نظارت دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به خاک قره‌باغ و مناطق همجوار برگردند.

۸- اسرای جنگی و سایر بازداشت‌شدگان و اجساد افراد کشته‌شده مبادله خواهند شد.

۹- تمامی محورهای مواصلاتی اقتصادی و حمل و نقل در منطقه رفع انسداد شده‌اند.

جمهوری‌ ارمنستان به منظور سازمان‌دهی تردد بدون مانع شهروندان، خودروها و کالاها در هر دو جهت، ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می‌کند. کنترل ارتباطات حمل و نقلی تحت کنترل سرویس خدمات مرزی FSB روسیه خواهد بود.  

۱۰- با توافق طرفین، ساخت محورهای حمل و نقل جدید برای متصل کردن جمهوری خودمختار نخجوان به مناطق غربی آذربایجان انجام خواهد شد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بیش از یک ماه است که در منطقه قره‌باغ کوهستانی وارد یک درگیری نظامی شده‌اند. طی این مدت سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس بشردوستانه توافق کردند که دو بار با میانجی‌گری مسکو بود و بار سوم با میانجی‌گری واشنگتن حاصل شد، اما هر بار این توافق نقض و درگیری از سر گرفته شده است.

این خبر پیشنهادی را هم ببینید!  سرمایه گذاری و بورس به چه شکل است؟

جمهوری آذربایجان با استناد به قطعنامه‌های بین‌المللی اعلام کرده که درصدد احیای حاکمیت خود بر قره باغ کوهستانی است؛ منطقه‌ای که کنترل آن در دست نیروهای تحت حمایت ارمنستان قرار دارد.

 

و اما کریدور لاچین در شهر لاچین می باشد که یک جاده پنج کیلومتری در داخل خاک آذربایجان از قره باغ به ارمنستان می باشد و عملا آذربایجان رسما قسمتی از خاک خود را در اختیار ارمنستان قرارداده است

و آذربایجان از این قسمت به دو نیم شده و اگر دو شهر کنار لاچین را در نظر بگیریم که نزدیک هم هم هستند و بخواهند سفری به شهر دیگر بکنند باید کل آذربایجان را دور بزنند و بجای ۵۰ کیلومتر باید ۱۰۰۰کیلومتر مسیر طی کنند/

  اهالی شهرهای  کلبجر به قبادلی باید قره باغ را دور بزنند!!!!

منطقه کریدور در تصویر زیر مشخص شده است

کریدور لاچین در آذربایجان

در بند زیر بیشتر در مورد این کریدور توضیح داده شده است که ارمنستان تا محدوده این کریدور عقب نشینی خواهد کرد:

جمهوری ارمنستان منطقه کلبجار را تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ و منطقه لاچین را تا ۱ دسامبر ۲۰۲۰ تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض ۵ کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت.

این اتصال قره‌باغ به ارمنستان را تضمین می‌کند. این مسئله بر وضعیت شهر شوشا هم موثر نخواهد بود. طبق این توافق، طی سه سال آینده، برنامه‌ای برای احداث یک مسیر جدید حمل و نقل در طول کریدور لاچین مشخص خواهد  شد. این مسیر، ارتباط بین  استپاناکرت و ارمنستان را میسر خواهد کرد.

جمهوری آذربایجان، ایمنی تردد شهروندان، خودروها و کالاها در طول کریدور لاچین در هر دو جهت را تضمین می‌کند.

جهت مسافرت  اهالی شهر  کلبجر به قبادلی؛ باید قره باغ را دور بزنند!

قبادلی به کلبچر در کریدور لاچین

 

 

به سایت تکسوار دات کام هم سری بزنید

 

 

مفاد توافق از سایت فارس نیوز : farsnews.ir

۲۰ آبان ۱۳۹۹ / ۵ دیدگاه / توسط / در,
  • ناشناس می گوید:

    آرتساخ مرد. در خیال واهی نمانید.
    توران تشکیل شد .طولی نمی کشد ایروان نیز به سرزمین های اسلام برمی گردد

  • کوروش می گوید:

    آذربایجان با فروختن دین خودشان و کنار گذاشتن تشیع و همکاری با صهیونیست ها در فتح زمین موفق ولی در انسانیت ناموفق بودند/

    اهالی چندین شهر این کشور اجازه عزاداری برگزاری مراسم مذهبی را ندارند و به شدت سرکوب می شوند
    تشیع و اسلام از این کشور رفت تا ترکیه و اسرائیل به این کشور وارد و به این کشور کمک کنند
    //

    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصاري‏ أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ۵۱فَتَرَي الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشي‏ أَنْ تُصيبَنا دائِرَةٌ فَعَسَي اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلي‏ ما أَسَرُّوا في‏ أَنْفُسِهِمْ نادِمينَ

    این آیات بسیار گویا هستند که برای فتحی کوتاه مدت چه بهایی را پرداخته اند

    هر چند از برگشت زمین های آذربایجان به کشورشان خوشحالیم و
    ولی همکاری با اسرائیل عاقبت خوبی نخواهد داشت/نه برای آذربایجان و نه برای ایران !!!!

    • جلفا می گوید:

      سلام و درود
      /
      /
      مرگ بر آمریکا
      مرگ بر اسراییل
      لعنت بر اولی و دومی و سومی و چهارمی و دشمنان اسلام و اهل بیت

      • ساوالان می گوید:

        لعنت بر دشمنان اهلبیت پیغمبر اسلام و لعنت برپدرو مادر کسی که چشم ، دیدن اتحاد مسلمین اعم از تورکهای شیعه آدربایجان و تورکهای سنی ترکیه را ندارند …
        این اتحاد مسلمین تورک بود که صلیبیان و روسها را بار دیگر مانند سلاطین سلجوقی و عثمانی به زانو در اورد
        و حتما شاهد پیروزی های بهتری در این مناطق خواهیم بود …

  • نتتتتا می گوید:

    لعنت بر وهابی های دروغ گو //////////// لعنت بر دشمنان اهل بیت
    مرگ بر امریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.